محاسن و معایب الگوی ارزشیابی توصیفی
محاسن ارزشیابی توصیفی :
۱- افزایش اعتمادبه نفس دانش آموزان .
۲- تکیه نداشتن به نمره ی بیست.
۳- افزایش پارامترها جهت تشخیص سطح یادگیری هر درس به طور جداگانه و در نتیجه یافتن ضعف دانش آموزان.
۴- ایجادرابطه ا ی صمیمی تربین معلّم و دانش آموز.
۵- تکیه بر کار و آموزش علمی و عملی.
۶- افزایش شور و نشاط و شادابی دانش آموزان و روحیّه ی آنان درکلاس و مدرسه.
۷- حذف اضطراب ناشی از امتحان و نمره که به نوعی استرس مانعی جدی برای فرایند یاددهی و یادگیری خواهد بود.
۸- در این طرح یادگیری عمیق و پایدار صورت می گیرد و روش علمی که همان حل مساله است انجام می پذیرد.
۹- افزایش روحیّه ی همیاری ،همکاری،همدلی و … در دانش آموزان .
۱۰- افزایش حس مسئولیّت پذیری در دانش آموزان.
۱۱- چون دانش آموزان کم کار در کنار دانش آموزان فعّال قرار می گیرند از این جهت آنها نیز به نوعی خود را با محیط تطبیق می دهند.
۱۲- روانی و روایی کار برای معلّم کلاس و دانش آموز.
۱۳- انگیزه هاکه همانا جرقه های ایجاد خلاقیت در ذهن دانش آموزان است شکل می گیرد.
۱۴- افزایش رقابت مثبت در دانش آموزان .
۱۵- کلّ دانش آموزان در امر یادگیری دخالت دارند و همین باعث ایجاد مهارت های اجتماعی و مهارت های زبان آموزی در سطح عالی می گردد.
۱۶- رفتارهای دانش آموز بهتر مورد مشاهده قرار می گیرد و می توان آن را مورد مطالعه قرار داد.
۱۷- هر دانش آموز با توجّه به فعّالیتش با خودش مقایسه می شود و پیشرفتش مورد ارزشیابی و تقدیر قرار می گیرد.(اصل تفاوتهای فردی).
۱۸- از بین رفتن احساس ناتوانی و ضعف دانش آموزان در حضور دیگر دانش آموزان.
۱۹- ایجاد مهارت و توانایی برای بر طرف کردن نیازهای فردی.
۲۰- این طرح باشرایط و موارد پیشرفت در دنیای جدید همگام است.
۲۱- برای اندازه گیری فرایندهای ذهنی و بازده حاصل از آن مناسب است.
۲۲- دانش آموزان را در موقعیّت های حل مساله قرار می دهد.
۲۳- دانش آموزان را وادار به کارگیری دانش فرا گرفته قرار می دهد.
۲۴- جنبه های مختلف دانش و درک فراگیر را می توان مطالعه نمود.
۲۵- دانش آموز را وادار به عمل کردن ،تولیدکردن و خلق کردن می نماید.
۲۶- ایجادحس موثّر بودن در دانش آموز.
۲۷- برخورداری ازکارنامه توصیفی و تشریح ضعف و قوّت های آموزشی و پرورشی هر دانش آموز.
۲۸- نبود استرس در دانش آموز و خانواده ی ایشان.
۲۹- سهل و آسان نمودن ادامه ی تحصیل و فراهم نمودن زمینه ی مناسب طی کردن آموزش عمومی برای کلیّه ی دانش آموزان.
۳۰- اولیا به طور مستمر در جریان پیشرفت یا افت فرزندشان قرار گرفته و در این مورد بیشتر احساس مسئولیت می نمایند.
۳۱- ایجاد روحیّه ی خود باوری در دانش آموز تا در آینده بتواند گوینده ی خوب، شنونده ی خوب، محقق و منتقد خوبی گردد.
۳۲- انجام فعالیتهای مشابه به فعالیتهای دنیای واقعی در کار روزانه دانش آموزان.
معایب ارزشیابی توصیفی:
۱- ایجاد زمینه برای دانش آموزان کم کار و آنان که برحسب شرایط مجبورند به مدرسه بروند و بستر آماده برای شانه خالی کردن از انجام تکلیف.
۲- ایجاد زمینه برای معلمان کم انگیزه و یا بی انگیزه به گونه ای که خود این طرح دست ایشان را نسبتا باز می گذارد.
۳- عدم تعریف پارامترهای مورد نظربه گونه ای که هرکدام ازاین پارامترها بر اساس توان و ظرفیت و علاقمندی هر همکار در امرتعلیم و تربیت می تواند متغیر باشد.
۴- ازآن جائی که انجام این طرح مستلزم وقت زیاد است به نظرمی رسد که تراکم دانش آموز به طور مستقیم برروی کار و فعّالیت یک همکار موثّر می باشد و چنانچه به این موضوع توجّه نشود به لحاظ این که معلّم و لو هر چند علاقمند، امّا به خاطر این که از بودجه بندی عقب نماند مجبور است به شیوه های دیگر ارزش گذاری متوسّل شود.
۵- تعداد دانش آموز در کلاس در میزان موفقّّّّیّت موثّر است.